Spørgsmål og svar- Bilforsikring

Vi har samlet nogle af de typiske spørgsmål, vi får når det drejer sig om bilforsikring. Kan du ikke finde svar på netop dit spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte vores kundeservice enten på mail eller telefon 70106060.

1. Skal jeg have en kaskodækning?

Det en kun ansvarsforsikringen der er lovpligtig, så det skal du ikke. Har du lån i bilen vil panthaveren kræve en kaskodækning for at have sikkerhed for deres lån.

Undlader du en kaskodækning er det vigtigt, at du forholder dig til om du har råd til at købe en ny bil, hvis den gamle skulle blive totalskadet eller stjålet. Det kunne også ”bare” være, at der nogle der har kørt ind i din bil, uden at ligge en seddel. I denne situation vil du selv stå med regningen for reparationen.

2. Hvad dækker en friskadedækning?

Friskadedækning er et tillæg til din kaskoforsikring. Den gør, at du slipper for selvrisiko hvis din bil udsættes for f.eks. tyveri eller brand. Ved glasskader på din forrude slipper du for at betale selvrisiko hvis den kan repareres. Hvis forruden skal udskiftes helt, er der en selvrisiko på 1/3 af skadesudgiften, dog altid minimum 1.500 kr.

3. Kan jeg få en lånebil, hvis der sker noget med min egen bil?

Har du en kaskodækning er du altid garanteret en lånebil i tilfælde af en dækningsberettiget skade.

Skal din bil på værksted og repareres, stilles en bil til rådighed, dog maks. i 10 dage. Bliver din bil erklæret totalskadet, stilles en bil til rådighed, dog maks. i 10 dage. Bliver din bil stjålet ved tyveri eller røveri, stilles en bil til rådighed, dog maks. i 28 dage efter tyveriet eller røveriet er anmeldt til os og politiet.

Lånebilen stilles til fri afbenyttelse ved op til 100 km pr. døgn. Kørsel derudover skal du betale direkte til værkstedet.

4. Afhænger prisen på min forsikring af, hvor meget jeg kører?

Ja, prisen på forsikringen er afhængig af, hvor mange kilometer du kører om året. Jo færre kilometer du kører, jo billigere er forsikringen.

Derfor er det også vigtigt, at du giver os besked, hvis din kørelængde ændrer sig – til enten kortere eller længere afstand. Får vi ikke besked om en forøget kørelængde, kan det få indflydelse på en eventuel erstatning i tilfælde af skade.

5. Har jeg vejhjælp med i min forsikring?

Vejhjælp er en tilvalgsdækning, som du tilkøbe. Det vil fremgå af din police om du har tilkøbt den. Vejhjælpsdækningen dækker både i Danmark og resten af Europa.

6. Hvem skal jeg ringe til hvis jeg har brug for akut vejhjælp?

Hvis du har tilkøbt vejhjælp skal du kontakte vores samarbejdspartner SOS Dansk Autohjælp. Ring 70106060 – tast 1 for en skade og tast 2 for vejhjælp.

7. Bliver min forsikring dyrere, hvis jeg har en skade?

Nej, prisen på din forsikring stiger ikke ved en skade og prisen på din forsikring vil stadigvæk blive mindre år for år indtil du lander på vores billigste trin, som er trin 8.

8. Hvad betyder det for mig, hvis jeg har lånt min bil ud, og der sker en skade?

Hvis der sker en skade i forbindelse med kørsel i bilen og føreren af bilen ikke er dig eller en anden registreret bruger af bilen, så er der en forhøjet selvrisiko (altid min 6.000 kr.), såfremt føreren er under 26 år. Er føreren over 25 år, så gælder den samme selvrisiko, som hvis du selv have kørt bilen.

9. Kan jeg vælge, at have min forsikring uden selvrisiko?

Ja, i nogle tilfælde kan vælge en forsikring uden selvrisiko, hvilket dog kommer an på, hvilken forsikring der kan tilbydes. Vælger du en selvrisiko, bliver forsikringen naturligvis billigere, men du skal selv betale for en del af skaden.

10. Hvorfor er min første opkrævning højere end aftalt?

Opkrævningen er større den første måned, da den indeholder miljøbidrag, som er et obligatorisk bidrag. Opkrævningerne vil derfor også være tilsvarende lavere de efterfølgende 11 måneder, så du kun betaler den aftalte helårlige pris.

11. Hvordan opkræves forsikringen?

Forsikringen opkræves som udgangspunkt hver måned sammen via PBS.

12. Jeg har solgt min bil. Hvordan forholder jeg mig?

Normalt har den nye ejer 21 dage til at omregistrere bilen, og når dette er sket, får vi besked fra SKAT og lukker derefter din forsikring ned pr. den dato, den nye ejer har omregistreret bilen. Har du penge til gode hos os sender vi dem til dig.